Leren in de les
- Leren begint al in de les: aandachtig meewerken, goed opletten, vragen stellen wanneer iets niet duidelijk is … Tijdens de les geeft de leerkracht ook al heel wat tips: Wat is belangrijk? Hoe studeer je dit het best? Waar vind je oefeningen? Duid extra informatie altijd aan in je pdf’s.
- Elke bundel start op dezelfde manier. Op de eerste pagina krijg je een lijst ‘kennen/kunnen‘ + de te kennen begrippen (vaktermen). Aan deze eerste pagina besteden we ook vaak aandacht in de lessen. We moedigen leerlingen aan om een begrippenlijst te maken en vragen hen om bij het studeren ook steeds de vraagjes van ‘kennen/kunnen’ te bekijken.
- Voor topografie kiezen we steeds voor herhaling. We starten met een toets reeks 1, vervolgens reeks 1 en 2, daarna reeks 1, 2 en 3 … Dit zowel in het eerste als tweede jaar.
- De vaardigheden zien we los van de lesthema’s. Deze worden in de loop van de eerste graad gezien en herhaald. Dit gebeurt klassikaal maar de herhaling kan ook tussendoor individueel.
Leren in de studie / na school / tijdens BZL
- Leren is theorie studeren én opdrachten (opnieuw) maken.
- Je vult de cursus altijd in met post-its (in PDF Expert) die je kunt afsluiten. Zo heb je altijd een ‘blanco’ cursus bij het studeren: je ziet de juiste antwoorden niet onmiddellijk staan. Bij de meeste bundels staat ook een taak (of meerdere taken). Sommige worden door de leerkracht verplicht, andere zijn extra voor de leerlingen die dat wensen.
- Onder het item ‘Leren leren’ op de website krijg je steeds suggesties om de leerstof te verwerken. Een begrippenlijst, quizje, kruiswoordraadsel, galgje, woordrooster, kernbegrippen om een samenvatting mee te maken, spel SKAN, kwartet, Expeditie X …
- Bij de meeste bundels vind je ook een iBook/Keynote. Bij het studeren kan je daar de theorie opnieuw doornemen. Je vindt er ook heel wat extra foto’s, filmpjes … in terug.
- Leerlingen van het 2de jaar kunnen leerstofonderdelen van het eerste jaar via onze vakwebsite opnieuw raadplegen.
- Sommige toetsen focussen op kennis, ander op vaardigheden. Soms toetsen we beide samen.
Ondersteuning
- We respecteren de afspraken die via begeleidingsplannen werden gemaakt (ingelezen examens, meer tijd geven bij examens en indien mogelijk ook bij toetsen, examens op A3-formaat, geen spelling(s)fouten aanrekenen bij leerlingen met dyslexie …).
- We overleggen (al dan niet via klassenraden) met het CLB en de leerlingenbegeleiding omtrent leerproblemen en taalachterstand.
- We vragen samenvattingen en voorbereidingen bij een toets. Dit wordt gecontroleerd d.m.v. steekproeven; bij sommige leerlingen wat vaker dan bij andere.
- Leerlingen moeten taken en toetsen verbeteren en leren uit hun fouten.
- Indien nodig bespreken we je studiemethode en -aanpak persoonlijk.
- We trainen je op het functioneel inzetten van hulpmiddelen (atlas, digitale bronnen, sociale media …).
- We gaan gericht met heel wat vakspecifieke apps aan de slag.