Leren voor het vak wiskunde

In deze PDF verzamelden we heel wat studietips, gebaseerd op het stappenplan uit je boekje Leren Leren: BZL studietips wiskunde

Leren in de les

  • Leren begint al in de les: aandachtig meewerken, goed opletten, vragen stellen wanneer iets niet duidelijk is … Tijdens de les geeft de leerkracht ook al heel wat tips: Wat is belangrijk? Hoe studeer je dit het best? Waar vind je oefeningen? Duid extra informatie altijd aan in je leerwerkboek en je schrift.
  • In de digitale cursus wordt aandacht besteed aan leren leren:
    • Definities worden in rode leren-lerenkaders vastgezet; eigenschappen in blauwe en stappenplannen in groene.
    • ‘Let op’jes’ worden aangeduid met een symbool.
    • Een kennen- en kunnenlijst helpt je bij het studeren.
    • Oefeningen worden altijd opgesplitst in basis- en verdiepingsoefeningen.

Leren in de studie / na school / tijdens BZL

  • Leren is theorie studeren én oefeningen maken.
  • Oefeningen
    • Via de digitale cursus kan je altijd oefeningen opnieuw maken. Die kan je dan corrigeren m.b.v. de antwoorden in je schrift of op de blog.
    • Op onze blog vind je bij heel wat linken naar filmpjes of extra oefeningen.

Ondersteuning

  • We geven feedback bij taken en toetsen.
  • We respecteren de afspraken die via begeleidingsplannen werden gemaakt (ingelezen examens, meer tijd geven bij examens en indien mogelijk ook bij toetsen, examens op A3-formaat …).
  • We overleggen (al dan niet via klassenraden) met het CLB en de leerlingenbegeleiding omtrent leerproblemen.
  • We vragen samenvattingen en voorbereidingen bij een toets. Dit wordt gecontroleerd d.m.v. steekproeven; bij sommige leerlingen wat vaker dan bij andere.
  • Leerlingen moeten taken en toetsen verbeteren en leren uit hun fouten.
  • Indien nodig bespreken we je studiemethode en -aanpak persoonlijk.
  • We trainen je op het functioneel inzetten van hulpmiddelen (rekentoestel, Geogebra …).
  • In de lessen geven we mondeling heel wat leren-lerentips.
  • Leerlingen die dit nodig hebben, worden extra begeleid in het gebruik van hulpmiddelen zoals een tafelkaart, formulekaart …