Leren in het vak Latijn

Leren in de les

  • Leren begint al in de les: aandachtig meewerken, goed opletten, vragen stellen wanneer iets niet duidelijk is … Tijdens de les geeft de leerkracht ook al heel wat tips: Wat is belangrijk? Hoe studeer je dit het best? Waar vind je oefeningen? Duid extra informatie altijd aan in je leerwerkboek. De studietips vind je ook op de site.
  • In de leerwerkboeken Pegasus 1 en 2 vind je op het einde van een hoofdstuk steeds een ‘Test Jezelf’.
  • Na elk hoofdstuk besteden we tijdens de les ook aandacht aan het maken van een samenvatting.
  • Op de website onder ‘leren leren’ vind je ook ‘Test jezelf’ over verschillende leerstofonderdelen

Leren in de studie / na school / tijdens BZL

  • Leren is theorie studeren én oefeningen maken.
  • Woordenschat kan je na het studeren inoefenen via verschillende apps (Drillster, Bookwidgets, Flascardlet …).
  • Oefeningen
    • Je kan de oefeningen telkens opnieuw maken door een blanco document van de website te halen. Die kan je corrigeren m.b.v. de antwoorden in je ingevulde cursus.
    • In je werkboek van Pegasus kan je de aangeduide oefeningen maken en verbeteren via de correctiesleutel op de website.
    • Bij elke grote toets of examen krijg je vooraf – via de website – een oefentoets (= ‘Test jezelf’) met correctiesleutel. Deze bevat dezelfde vragen die zullen gesteld worden op de eigenlijke toets of examen, uiteraard met andere opgaven.

Ondersteuning

  • We geven feedback bij toetsen en taken … Dit gebeurt mondeling, schriftelijk op de toets zelf of d.m.v. (zelf)evaluatiedocumenten.
  • We respecteren de afspraken die via begeleidingsplannen werden gemaakt (ingelezen examens, meer tijd geven bij examens en indien mogelijk ook bij toetsen, examens op A3-formaat, geen spelling(s)fouten aanrekenen bij leerlingen met dyslexie …).
  • We overleggen (al dan niet via klassenraden) met het CLB en de leerlingen-begeleiding omtrent leerproblemen en taalachterstand.
  • We vragen samenvattingen en voorbereidingen bij een toets. Dit wordt gecontroleerd d.m.v. steekproeven; bij sommige leerlingen wat vaker dan bij andere. Daarop krijgen ze feedback. Bij slechte resultaten wordt deze schriftelijke voorbereiding besproken en krijgen ze concrete tips.
  • Naar aanleiding van een slechte toets of examen krijgen sommige leerlingen extra begeleiding tijdens afgesproken momenten. Dit kan gaan om inhoudelijke bijsturing of bijsturing op vlak van studiemethode.
  • Leerlingen moeten taken en toetsen verbeteren en leren uit hun fouten.
  • Indien nodig bespreken we je studiemethode en -aanpak persoonlijk.
  • We trainen je op het functioneel inzetten van hulpmiddelen (woordenboeken, digitale bronnen, sociale media …).
  • In de lessen geven we heel wat leren-lerentips. Die zijn ook terug te vinden op de website.