Leren voor het vak geschiedenis

Leren in de les

  • Leren begint al in de les: aandachtig meewerken, goed opletten, vragen stellen wanneer iets niet duidelijk is … Tijdens de les geeft de leerkracht ook al heel wat tips: Wat is belangrijk? Hoe studeer je dit het best? Waar vind je oefeningen? Duid extra informatie altijd aan in je (leer)werkboek.
  • In de leerwerkboeken Memoria 1 en 2 wordt aandacht besteed aan leren leren:
    • Elk hoofdstuk is opgebouwd rond gemiddeld twee of drie onderzoeksvragen. Door middel van verschillende opdrachten ga je zelf op zoek naar het antwoord op de vraag. Op het einde van de rit worden de vraag en het antwoord vastgezet in een groen leren-lerenkader.
    • Na elk hoofdstuk volgt een les ‘Test Jezelf’ op een groene achtergrond. De oplossingen van de Test Jezelf zijn op onze website te vinden.

Leren in de studie / na school

  • Geschiedenis leren is méér dan de groene kaders uit het hoofd leren! Leren is theorie studeren én opdrachten opnieuw maken. Je moet verbanden kunnen leggen, vragen met je eigen woorden beantwoorden. Geschiedenis is geen papegaaienwerk.
  •  Oefeningen
    • Via de digitale versie van je werkboek kan je altijd opdrachten opnieuw maken. Die kan je dan corrigeren m.b.v. de antwoorden in je papieren werkboek.
    • Op onze eigen site vind je de ingevulde versie van het werkboek. Dit kan handig zijn als je bv. een les gemist hebt of twijfelt of je notities wel correct zijn.
    • Op onze eigen website vind je bij heel wat hoofdstukken linken naar extra informatie, filmpjes én oefeningen.

Ondersteuning

  • We geven  feedback bij toetsen en taken … d.m.v. (zelf)evaluatiedocumenten.
  • We respecteren de afspraken die via begeleidingsplannen werden gemaakt (ingelezen examens, meer tijd geven bij examens en indien mogelijk ook bij toetsen, examens op A3-formaat …).
  • We overleggen (al dan niet via klassenraden) met het CLB en de leerlingenbegeleiding omtrent leerproblemen.