Verbeter je concentratie!

Studeren of meezingen?

Studeer jij met de radio aan? Raak jij gemakkelijk afgeleid? Zit jij soms te dagdromen aan je bureau? Dat is jammer, want door geconcentreerd door te werken kun je jezelf heel wat tijd besparen. Hoe pak je dat het beste aan?

Een leraar kan hard zijn best doen, maar hij is er niet alleen verantwoordelijk voor dat zijn leerlingen bij de les blijven. Die moeten daar natuurlijk vooral zelf voor zorgen. En toegegeven, dat is niet altijd gemakkelijk. Soms heb je niet goed geslapen en zit je maar wat te gapen in je bank. Als je je niet lekker voelt, houd je ook je aandacht niet bij de les. Of misschien heb je zorgen die je niet loslaten: ruzie thuis of met een goede vriendin, of een oma of opa die ziek is.

En het kan gebeuren dat je stijf staat van de stress omdat je denkt dat je de les niet zult snappen. Dat neemt je dan zo in beslag, dat er geen ruimte meer over is om aandachtig mee te doen en de les te volgen. Zodat je de les ook echt niet snapt!

Af en toe ligt een gebrek aan concentratie niet aan jezelf. Stel dat in de buurt werklui met heel wat lawaai bomen aan het snoeien zijn. Of je wordt afgeleid door klasgenoten die zitten te wiebelen, te praten of te lachen. Het kan ook zo warm zijn in de klas, dat je er ongemakkelijk van wordt en niet meer oplet.

Acht uur slapen
Wie overdag moet werken, kan er maar beter voor zorgen dat hij uitgeslapen is. Acht à negen uur slaap is voor jongeren echt een must. Toch hebben veel tieners een aanhoudend slaaptekort. Ze kijken te lang tv of ze gamen en berichten tot ’s avonds laat. Dat doet hun brein zo hevig werken, dat ze niet meteen in slaap raken. Je stopt dus beter op tijd. Voordat je naar bed gaat, is het goed een rustig ritueeltje te volgen: een kopje thee drinken of een beetje babbelen met je broer of zus.

Als je ziek bent, heeft het weinig zin iets te forceren. Je moet naar de dokter en je moet je lichaam rust gunnen. Zelf experimenteren met geneesmiddelen is geen goed idee. Je weet toch dat zowat alle middeltjes neveneffecten kunnen hebben? Wie daar niets over weet, blijft er beter af.

Gedeelde smart, halve smart
Als je zorgen hebt, kun je die aanpakken als je er met iemand over praat. Daarvoor kun je terecht bij vrienden, je ouders en misschien ook bij een leraar. Op school is er het CLB. Moet je je gepieker in je eentje oplossen, probeer dan negatieve gedachten opzij te zetten. Denk aan positieve dingen zoals de beloning die je kunt krijgen als je flink werkt, of het goede gevoel dat komt als het pauze is.

Bij enkele leerlingen is aandacht een echt probleem, dat door specialisten moet worden begeleid. Dan is er meer nodig dan enkele handige tips.

Sneller en beter!
Zorg er thuis voor dat alle dingen die je kunnen storen, verdwijnen. Werk aan een opgeruimde tafel. Leg meteen alles klaar wat je nodig hebt voor je werk. Dan hoef je niet om de haverklap in je boekentas te rommelen. Maak afspraken met je huisgenoten dat ze je niet storen tijdens je schoolwerk. Als het moet, gebruik dan oordopjes. En zet geen radio aan als je je stevig moet concentreren!

Je wilt vast liever meezingen dan definities opzeggen. Luidop leren is een middel om bij de zaak te blijven. Wie tegelijk iets leest én opzegt, doet zijn brein extra goed werken. Zo ken je je les sneller en beter!

Zorg voor variatie in je werk. Voordat je aandacht verslapt, mag je al aan iets anders beginnen. Wist je dat je een les beter kent na tweemaal tien minuten studeren dan na éénmaal twintig minuten puffen?
Leer niet te lang aan één stuk. Tests hebben bewezen dat een gemiddelde leerling zo’n vijftig minuten bij de les kan blijven. Daarna is het tijd om even te ontspannen. Gebruik eventueel een wekkertje dat je helpt om je aan je studietijd te houden. Dan kun je meteen controleren of je niet zit te dromen.

Regel je werk volgens een plan. Doorstreep daarop wat al in orde is. Stel de moeilijkste taken niet uit, maar begin ermee wanneer je nog fris bent. Als je op een moeilijk probleem stoot, sta je daar beter niet te lang bij stil. Voordat je het weet, verlies je alle moed, en daar heeft niemand wat aan. Probeer het later opnieuw.

Geef je hersenen een gezonde ontspanning. Geen games dus, die alweer aan de haal gaan met een deel van je concentratievermogen. Beweeg liever wat, ga naar buiten of maak een praatje.

Wat als?
En wat als je zit te suffen tijdens je schoolwerk? Dan krijg je steeds maar weer op je kop van leraren die aandacht eisen. Je moet langer werken voor school. Je weet niet zeker of je alles wel juist hebt geleerd. Je maakt je zorgen, waardoor je nog minder kunt opletten. Je gelooft niet in wat je kunt en je mist kansen.

Vijf tips voor aandachtig schoolwerk
1 Zorg dat alles wat je kan storen, verdwijnt!
2 Luidop leren kan helpen om geconcentreerd te blijven.
3 Zorg voor variatie in je werk.
4 Leer niet te lang aan één stuk door.
5 Geef je hersenen een gezonde ontspanning.